VENNEROMMET

Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Latest topics

» Ligg inn vister her
Gammel pc EmptySøn 26 Sep - 20:14 by Admin

» Velkommen....
Gammel pc EmptyLør 25 Sep - 0:14 by Admin

» Ta "lappen"
Gammel pc EmptyTor 23 Sep - 0:50 by Amy

» Historie lek..
Gammel pc EmptyOns 22 Sep - 21:39 by Amy

» Da har en ny bil (gammel som fa..) parkert på tunet!
Gammel pc EmptyOns 22 Sep - 21:22 by Amy

Hvem er i Forumene?

Det er 1 bruker i forumet :: ingen Registrerte, ingen Skjulte og 1 Gjest

Ingen

[ View the whole list ]

Høyest antall samtidige brukere på forumet var 39 den Ons 25 Sep - 9:09

2 posters

Gammel pc

Virvar
    Virvar
    3Stjerner
    3Stjerner

Female
    Antall Innlegg : 86
    Registration date : 24.12.2008

Gammel pc Empty Gammel pc

Poste by Virvar Lør 31 Jan - 19:33

Dere som har greie på det, hva er forventet levetid for en stasjonær pc? Min er snart 5 år, har nesten ikke minne - når jeg kjøpte den var det 80 GB minne på harddisken, så fikk jeg problemer med data`n og da viste det seg at det var noe galt med harddisken.. så de byttet den der jeg hadde kjøpt den. Men nå har jeg plutselig bare 19,5 GB....??? Det er vel 2-3 år siden den harddisken ble byttet... og det er vel ett år siden jeg oppdaget at harddisken er så liten som 19,5 GB...

Hadde et skikkelig virus angrep på maskinen for ca 2 år siden og lurer også på om det kan ha hatt noen betydning på at harddisken min er blitt mindre... høres ikke helt riktig ut, men er dum som ei bøtte **** når det gjelder data... Noen som har forslag på hva som kan ha skjedd??

Den fungerer greit til enkelte oppgaver, som å lese nyheter - gå inn her på vennerommet og lese/svare på ting som jeg har lyst/ork til å kommentere... stort sett går det greit å søke på det meste, men dersom det er en link så kommer jeg ikke inn der overhodet... dersom adressen finnes på linken kan jeg gå inn ad omveier som å kopiere/skrive inn adressen i adresse felte og dermed komme inn på den siden... men det skal jo ikke være sånn Mad

Noen ideer??? Kunne tenke meg en ny pc for å være ærlig... men er så lei på å spørre om hjelp siden jeg ikke skjønner noen ting når det gjelder data Embarassed Crying or Very sad
    Gjest
    Gjest

Gammel pc Empty Re: Gammel pc

Poste by Gjest Tir 3 Feb - 6:03

Hm, ja dette virket noe merkelig, men det kan faktisk tenkes at det du har er en såkalt seksjons feil på disk, dette betyr at et bestemt område på disken er ødelagt/skadet/ eller bare utilgjengelig for windows. Noe som vil resultere i at du får em mindre harddisk enn hva du skal ha. Nå vet jeg ikke hvordan det er med virus på maskinen din og virus kontroll, men det finnes helt klart de former for virus som sletter en del av de driverene (dette vil si noen av disse mappene/filene som maskinen trenger for å kunne styre maskinen riktig) som har med lesing fra harddisk.

Regner med at det kan sammenlignes med en bil som ville hatt problemer med motoren slik at den gjerne bare fungerte på 2 av fire sylindre, og dermed så er det ikke bare det faktum at du har under halve kapasiteten, men det fører også med seg en hel del andre problemer samtidig. For en data vil dette som du beskriver med åpning av linker være en typisk feil som kan minne om feil i windows programvaren (Internet Explorer), har du testet ut andre nettlesere som feks Firefox, Chrom, Opera for å nevne noen. Jeg tror nok at du ville hatt mye igjen for å kunne fått deg en ny maskin ja, men det er ikke nødvendig for å kunne få en data som fungerer. Om du kjenner noen som har litt peiling og kanskje en lisens med Microsoft XP (programvaren for maskinen, altså selve operativsystemet som driver maskinen), som ville vært behjelpelig med å reinstallere maskinen din på nytt. På den måten sørge for at maskinen ble helt satt opp med nye drivere, nytt antivirus osv. De tingene du har inne på maskinen som du ønsker å ta vare på kan du med letthet hente ut via en ekstern harddisk som kan kjøpes for en billig penge på elektrovareforhandlere. I dag er det blitt slik at man betaler ca 1 kr pr GB, noe som virkelig ikke er noe å si noe på, og skal du først kjøpe deg en ekstern disk så anbefaler jeg mer enn gjerne Western Digital sine Book disker da jeg har flere av disse selv og aldri har opplevd noe problemer.

Kan forstå at du begynner å tenke som så at det er en begrenset levetid på maskiner, men om man bare sørger for at maskinene renses en gang i blant, holdes fri for virus, holdes unna fuktighet og behandles med forsiktighet så har man normalt maskin lenge. Nå skal det likevel være sagt at en maskin som er fem år gammel ikke har en sjanse i dagens samfunn til å kunne drive de siste applikasjoner/programmer som er kommer på markedet, da disse krever alt for mye RAM og ytelse på skjermkort. Kommer jo litt an på om denne maskinen din har var en toppmodell når den ble kjøpt eller om den var en såkalt billig maskin den gangen, vet du forresten hvor mye RAM, hvilket skjermkort og andre fakta om maskinen?

Undres du på noe rundt hva jeg har bablet i vei om må du bare skrike ut!
    Virvar
    Virvar
    3Stjerner
    3Stjerner

Female

Poste by Virvar Lør 7 Feb - 20:48

Takker for et langt og utfyllende svar på mitt spørsmål!! Jeg forsto jo noe av det du skrev... som at jeg må reinstallere alt på nytt...
    Da jeg hadde virusangrep - hvis jeg husker rett så var det en såkalt trojansk hest(?), og han som jeg kjenner og hjelper meg han fikset dette uten at han reinstallerte noe på min maskin... vet ikke om det har betydning?
    Det jeg har er norton antivirus på min maskin, og ifølge han jeg kjenner skal det holde...
    Husker ikke hvor mye ram det var på maskinen når jeg kjøpte den, men tror det kanskje var 256 ram, og 80 GB...

Jeg har en ekstern hardisk - packard bell... har ikke hatt noen problemer med den, men til min forferdelse leser jeg at også eksterne hardisker kan krasje... men jeg har den ikke tilkoblet min pc untatt når jeg overfører filer dit. Men det er kanskje uten betydning?
    Ellers så bruker jeg også å ta back up med å overføre ting til cd`er, har hatt noen problemer med pc tidligere og mistet litt.. så jeg er vel relativt flink til å ikke ta altfor mange sjanser...

Tja, har nå en gang lyst på en ny pc, men får vel tenke litt på hva jeg skal gjøre... men det er så fint å vite hva som kan være galt med den pc`en jeg har nå, informasjon hjelper alltid!! Iallefall for meg, så takk nok en gang bluesea!!
    Gjest
    Gjest

Poste by Gjest Ons 11 Feb - 7:33

Neida du trenger ikke å installere alt på nytt, noen ganger holder det med å få inn drivere og programmer på nytt, det er jo ofte disse som får seg en "knekk" når det er virus og lignende som tar styringen. Når jeg nevner at det kunne være greit å installere alt på nytt er at man får en rein maskin å starte med, som da er garantert fri for virus og annet faenskap, samtidig som man får ryddet opp i andre mangler/feil.

Du skriver at du har Norton, nå er jeg personlig ikke noen stor tilhenger av Norton da dette er en antivirus løsning som dessverre krever mye av maskinen. joda det er et veldig bra program som virkelig gjør den jobben det skal, men når det er sagt så gjør den kanskje litt for mye noen ganger etter mine erfaringer. Noe som igjen resulterer i at maskinen blir treig og ustabil (dette kan du lese mye om på nettet ved å google litt). Poenget mitt er at Norton er veldig ressurs krevende og bruker unødvendig mye av kapasiteten på maskinen. Har lest en test hvor to identiske maskinen ble utstyrt med henholdsvis Norton og Avast, hvor ytelsene ble målt med et egnet program etterpå, og ja det var enorme forskjeller.

Ja det er korrekt at eksterne disker også kan si takk for seg, noe jeg selv har opplevd dessverre. Nå er det heldigvis ikke så veldig sannsynlig at de gjør dette så veldig ofte, men det er klart at det aller beste er alltid å ha de ting du har nærmest hjerte i to kopier, noe jeg har for bilder med mer. Her må jeg igjen vise til google da det finnes enormt med tester av eksterne hvor driftsikkerhet og stabilitet er testet, her kommer Western Digital sine "Book" disker veldig høyt ut hva gjelder plassering.

Skulle du nå vurdere ny maskin så kan jeg jo anbefale deg Mac, da disse fremdeles er "tilnærmet" virusfri, dvs at det ikke finnes noen virus til disse maskinene slik som det finnes til Windows. Grunnen er at operativsystemet fungerer annerledes, og at det dermed er nødvendig at du bekrefter installasjon av virus! Med andre ord så vil ikke virus kunne spre seg på maskinen av seg selv slik som det kan på en Windows. Det er i tillegg en hel del andre fordeler også, men dette er noe man helt klart bude lese seg litt mer klok på før man tar en avgjørelse. Nå er det ikke så komplisert å "SWITCHE/BYTTE" som man gjerne tenker at det er, og jeg har fått begge mine foreldre til å gjøre dette (60+) uten noen problemer.

Data er et fantastisk hjelpemiddel, tidsfordriv, arbeidsverktøy og en masse annet så lenge det fungerer, men det er også det største dritt i verden når det begynner å krangle..........., men ofte så er det faktisk kun bagateller som gjør at maskinene våre streiker, enda det kan virke som om hele maskinen er i ferd med å takke for seg noen ganger. Når du spør som du spør og graver litt mer og mer så er det klart at du blir flinkere og flinkere for hver gang, og nettopp denne holdning er det som gjør at du blir en flinkere bruker.

Har du spørsmål må du selvfølgelig bare spørre, men det er dog ikke sikkert jeg kan gi deg svaret eller et svar du liker....., thihiii!
    Ønsker deg alt godt og lykke til med maskinen din!
    Virvar
    Virvar
    3Stjerner
    3Stjerner

Female

Poste by Virvar Fre 13 Feb - 11:24

Takk nok en gang for et langt og utfyllende svar!!

Nå vet jeg ikke om han som bruker å hjelpe meg har noe peiling på mac.... har forstått at de begynner å bli mer lik "vanlige pc`er", men det er kanskje litt forskjellig fra pc som jeg er vant med...? Aner ikke...

Fint å få bekreftet fra andre at Norton er et bra program og som gjør jobben sin, men at det tar stor plass på maskinen visste jeg ikke... men jeg vet dessverre ikke stort når det gjelder data... Har ikke fått installert norton 2009 heller på denne maskinen. Skjønner ikke noen ting, men har jo også litt problemer å få frem linker på denne maskinen nå så..

Klarer heller ikke å installere ting, kan null niks og ingenting dessverre... han jeg kjenner som hjelper meg, gjør det så kjapt og greit at jeg ikke rekker å henge med.... så uansett hva jeg bestemmer meg for så må jeg kontakte han og spørre om hjelp. Jeg få la det ligge og "kose" seg litt i bakhodet før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre.
    Gjest
    Gjest

Poste by Gjest Søn 15 Feb - 0:51

Hei igjen!
    Ja det blir dessverre ofte slik at for dem som kan det så går det raskt som bare det og det er ikke alltid like lett å skulle ta seg tiden det tar å lære noen opp. Da kunne det jo kanskje være en idé å be ham om det finnes en mulighet til det vel å merke, om å ta litt og litt sammen med deg. Tenker da på å engang skulle se på det som finnes å læres rundt feks nettlesere, en annen gang feks e-post programmer og oppsett osv. Nå trenger du jo sikkert ikke å bli overøst med informasjon heller og på denne måten så kan man virkelig lære mye og du kan selv fortelle hva du ønsker å lære noe om. Om vedkommende er ålreit så trenger du nok sikkert ikke å betale han heller, men kanskje du kunne lage middag til han engang i uken som bytte for litt pc lærdom.

Jada jeg vet super dumt forslag, men slik som dette hjalp jeg faktisk en nabo på Østlandet. Nå var det ikke min idé altså, men de kom selv og spurte om dette ikke var en grei deal siden jeg var ganske opptatt med jobb og annet utenom. Så på denne måten fikk jeg lært de (han og hun) opp til de aller fleste sider av data på noen få måneder, men da hadde vi det slik at vi traff hverandre hver 14 dag.

Joda Mac og PC er veldig mye mer likt i dag enn det var for kun noen få år siden, men det finnes likevel noen forskjeller som gjør at mange er enten eller, og så er det jo ofte slik at for dem som først har brukt Windows (de aller fleste) så ønsker de ikke å bruke tid på å skulle lære seg noe nytt enda en gang. Det rare er jo at de fleste som prøver faktisk ikke går tilbake til Windows igjen, og det er jo klart at dette har sine grunner. Neida jeg er ikke Mac selger og får ikke % av noe salg eller noe slikt, er bare svært fornøyd med min maskin.

Hva gjelder Norton er det som sagt veldig bra og har kraftige muligheter bygget inn i seg, men som nevnt er det også krevende for maskiner. Derfor er det jeg er så pass overbevist om at du som sitter på en så pass "slapp" maskin ville hatt veldig mye igjen for å finne en annen og da lettere løsning på antivirus løsning enn Norton. Nå kan sikkert vedkommende som hjelper deg med data finnen et alternativ til deg her, og det finnes gratis løsninger (mange) så dette koster ikke engang penger.
    Virvar
    Virvar
    3Stjerner
    3Stjerner

Female

Poste by Virvar Ons 18 Feb - 11:34

Han som hjelper meg er mannen til min venninne, og han har ikke bedt om betaling fra meg de gangene han har hjulpet meg, men jeg har jo gitt han litt for den hjelpen han har gitt meg. Vanligvis bruker han å ta 200 kr timen når han hjelper noen, men det har jeg sluppet. Og jeg er takknemlig for all den hjelpen jeg har fått!! Virkelig!!
    En periode så kunne han hjelpe meg over nett, dvs at han ikke måtte komme hjem til meg - eller at jeg kom hjem til ham med pc`en, og det var veldig kjekt. Det var gjennom msn messenger han gjordet dette! Men det visste du kanskje??
    Er ikke så veldig glad i å be om hjelp heller jeg da.... de er jo opptatt med både jobb og unger, så veldig mye tid har de vel egentlig ikke... og han må komme hjem til meg for å få datamaskinen på nett, har trådløst nettverk og vil jo at det skal være låst slik at ingen andre kan bruke min internettforbindelse! Han er faktisk så dyktig at han kan få det til å se ut som om jeg ikke har internett i det hele tatt.. hvordan han gjør dette er en gåte for meg!!
    Pc er kjekke greier så lenge de fungerer, men noe **** når det blir trøbbel med de...

Takker dog for svar og forslag!!
    Gjest
    Gjest

Poste by Gjest Ons 18 Feb - 18:38

Ja skjult nettverk er faktisk ikke en dum greie, da kan ikke andre se at man har trådløst internett overhodet, de må vite de faktiske opplysninger om både nettverkets navn og passord for å kunne koble seg til.

Uansett hva løsningen blir på dine problemer så ønsker jeg deg lykke til og håper virkelig at du får en orden på dette. er utrolig kjedelig å sitte med utstyr som ikke fungerer etter sin hensikt.
    Vibeke
    Vibeke
    4Stjerner
    4Stjerner

Female
    Antall Innlegg : 171
    Registration date : 22.11.2008

Poste by Vibeke Lør 21 Feb - 1:49

Ønsker deg lykke til med å få ordnet PCn din virvar. Vet hvor kjedelig det er med en som ikke fungerer. Godt du har snille venner som hjelper deg. Sånne er gull verdt.... cheers

Gammel pc Lykke-Til
    Virvar
    Virvar
    3Stjerner
    3Stjerner

Female

Poste by Virvar Lør 21 Feb - 23:13

Takker for det bluesea og Vibeke!!

Ja, jeg er heldig som har noen som kan hjelpe meg med pc`n når den ikke lenger fungerer som den skal, selvom jeg må innrømme at jeg ikke er glad i å be om hjelp alltid...
    Vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, men det er fristende å kjøpe en ny bærbar pc... litt avhengig av økonomien, så det kan kanskje ta litt tid før jeg får oppfylt det ønsket..

Det årnær sæ i Fredrikstad!! Laughing
    Vibeke
    Vibeke
    4Stjerner
    4Stjerner

Female
    Antall Innlegg : 171
    Registration date : 22.11.2008

Poste by Vibeke Søn 22 Feb - 0:43

Et annet ordtak er at det ordner seg for snille piker...... Gammel pc 452236 Så det er jeg overbevist at det gjør
    Virvar
    Virvar
    3Stjerner
    3Stjerner

Female

Poste by Virvar Søn 22 Feb - 19:10

Vibeke skrev:Et annet ordtak er at det ordner seg for snille piker...... Gammel pc 452236 Så det er jeg overbevist at det gjør

Takker for den Vibeke!!
    Gjest
    Gjest

Poste by Gjest Søn 1 Mar - 13:50

At det ordner seg for snille piker er virkelig RETT og dette har jeg da sett mange ganger. Når samboer feks ber meg om noe og tingene ikke skjer og hun blir lei seg, irritert eller oppgitt.......! Når hun derimot disker opp ned litt pannekaker, vafler eller annet godt så ordner da alt seg da jeg flyr rundt som en liten "mr fix it" i løfte om en liten godbit etterpå!

Så ja det er virkelig helt sant dette ordtaket som er nevnt her inne om at alt ordner seg. Av en eller annen grunn får dette emnet meg til å tenke litt på en del eldre filmer hvor menn skulle vøre gentlemen og kvinner være KVINNER. På den tiden skulle det jaggu ikke mye til for en kvinne for at hun skulle kunne få utrettet ALT mellom himmel og jord uten å måtte gjøre noe mer enn å bare snakke litt med menn, kanskje kle seg med skjørt (langt eller kort spilte ikke noen rolle) og snakket hun til ham med hans navn uten å bruke hans etternavn og tittel så var dette virkelig gode greier.

På mange måter skal man savne dette samfunnet hvor menn kunne få være gentlemen uten å gjøre helt idiot av seg, jeg vet i hvert fall at jeg gjør det og hadde ikke hatt noe imot å leve på denne tiden nei.

Sponsored content

Poste by Sponsored content

Klokken er: Tor 21 Nov - 14:22