VENNEROMMET

Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Latest topics

» Ligg inn vister her
Pigg eller vinterdekk! EmptySøn 26 Sep - 20:14 by Admin

» Velkommen....
Pigg eller vinterdekk! EmptyLør 25 Sep - 0:14 by Admin

» Ta "lappen"
Pigg eller vinterdekk! EmptyTor 23 Sep - 0:50 by Amy

» Historie lek..
Pigg eller vinterdekk! EmptyOns 22 Sep - 21:39 by Amy

» Da har en ny bil (gammel som fa..) parkert på tunet!
Pigg eller vinterdekk! EmptyOns 22 Sep - 21:22 by Amy

Hvem er i Forumene?

Det er 4 brukere i forumet :: ingen Registrerte, ingen Skjulte og 4 Gjester

Ingen


[ View the whole list ]


Høyest antall samtidige brukere på forumet var 21 den Fre 22 Aug - 19:38


2 posters

    Pigg eller vinterdekk!

    avatar
    Gjest
    Gjest


    Pigg eller vinterdekk! Empty Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Gjest Man 8 Des - 23:21

    Kjører du pigg eller vinterdekk på bilen din? Her i huset kjører vi faktisk med piggdekk da det var dette som følgte med bilen når vi kjøpte den noen år tilbake, men regner helt klart med at vi blir å kjøpe piggfritt når vi skal fornye disse engang i fremtiden. Vi har ikke helt behov for piggdekk i og med at vi kjører rundt med konstant firehjulstrekk, og bruker man i tillegg skallen og kjører etter forholdene så kan man godt klare seg uten her vi bor.
    Vibeke
    Vibeke
    4Stjerner
    4Stjerner


    Female
    Antall Innlegg : 171
    Age : 53
    Bosted : Nordland
    Points : 129
    Registration date : 22.11.2008

    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Vibeke Tir 9 Des - 0:25

    Både jeg og samboer kjører md piggdekk. Værforholdene her i nord tilsier at hvis en skal kjøre utenom bykjernen så er det mest fornuftig.
    avatar
    Gjest
    Gjest


    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Gjest Tir 16 Des - 0:53

    Ja jeg kan godt tro på at det er en del annerledes langt nord i landet, men hvordan er det med salting der?
    avatar
    Gjest
    Gjest


    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Gjest Ons 17 Des - 1:27

    pigg, alt annet er ikke duganes der jeg bor..
    avatar
    Gjest
    Gjest


    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Gjest Ons 17 Des - 19:42

    Ja regner med at det er en del av norges befolkning som ikke har noen annen mulighet enn å gjøre nettopp som deg Gråpus. Nå finnes det selvsagt mye bra dekk og det er klart at om man har helt nye dekk og en bil som ikke er helt på bærtur så kunne kanskje mange droppet piggene, men dette ville kun fungert i en perfekt verden. Nå er jo dekkene ikke mulig å beholde i perfekt stand over tid, og langt i fra alle biler er hva man kan kalles bygget for vinterføre.

    Personlig så mener jeg at de byer som har innført piggdekkgebyr er rimelig åndsvake og jeg betaler av prinsipp IKKE. Grunnen er såre enkel da jeg ikke kan se for meg at de penger de får inn blir brukt til noe fornuftig hva gjelder snørydding og/eller vei fornyelse. Så de ganger jeg reiser til Bergen har jeg bevisst IKKE betalt disse kronene det koster de siste årene. Her i Bergen klarte de jo til og med det fantastiske som å LOVE alle sammen at om man oppnådde en viss % av bilister som byttet om til vinterdekk uten pigg, ja så skulle avgiften droppes året etterpå......., men slik ble det IKKE!

    Problemet med oss dumme norske er at vi irriterer oss i fem minutter for så å komme med en standard kommentar......., OK da!!! Tenk om man her til lands kunne kjempet imot visse ting slik de faktisk kjemper imot visse saker i f.eks Frankrike eller Tyskland. Der er det ikke slik at det ene etter det andre bare kan innføres eller avgifter dobbles fra år til år....., nei da blir det MASSEKAOS med storstreiker som virkelig rammer alt og alle.
    Virvar
    Virvar
    3Stjerner
    3Stjerner


    Female
    Antall Innlegg : 86
    Age : 50
    Bosted : plankebyen
    Points : 73
    Registration date : 24.12.2008

    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Virvar Tir 30 Des - 22:52

    Jeg kjører piggfritt... det var det som fulgte med bilen og jeg synes stort sett det er greit... Den eneste gangen jeg noen ganger kunne tenkt meg pigger er når det er glatt opp bakken her jeg bor... men stort sett har det gått greit. Måtte rygge ned halve bakken en gang for å få fart slik at jeg kom meg til toppen, det gikk jo det også da... men har hørt om de som ikke har kommet seg opp her og måtte parkere i bunnen av bakken og gå opp.
    avatar
    Gjest
    Gjest


    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Gjest Lør 3 Jan - 21:36

    Ja seinest i dag har jeg selv sett igjen hva forskjellen mellom pigg og ikke pigg kan resultere i.... Har nemlig noen venner som i dag klarte å knerte bilen både foran og bak da de fikk sleng på den og autovernet ikke var til å unngå dessverre. Sjåfør var helt overbevist om at dette IKKE ville skjedd om dekkene var pyntet (kledd) med pigger.
    Vibeke
    Vibeke
    4Stjerner
    4Stjerner


    Female
    Antall Innlegg : 171
    Age : 53
    Bosted : Nordland
    Points : 129
    Registration date : 22.11.2008

    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Vibeke Søn 4 Jan - 2:05

    Ja, det understreker vel et poeng..... godt at der var et autovern da forresten........
    avatar
    Gjest
    Gjest


    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Gjest Lør 10 Jan - 2:54

    Jeg kjørte med piggdekk i mange år. Når de sa at piggfritt også er bedre enn piggdekk i tillegg til bedre for miljøet så fnyste jeg. Kunne aldri tenke meg at piggfritt ville være bedre på noe føre. Men med siste bil jeg kjøpte så fulgte det med piggfrie vinterdekk. Til mitt sjokk så var de faktisk mye bedre på snøføre enn piggdekk. Skjønte ikke hvorfor før jeg kjente på gummien. Den er så til de grader mykere enn på piggdekk at jeg da forsto at veigrepet på snø blir bedre med piggfritt. Jeg vil tro at om en bor på et sted en må kjøre opp bratte bakker så kan piggdekk være bedre. Da må jeg bare til slutt si at snøføre: piggfritt er best. På rent holkeføre: piggdekk er best.
    avatar
    Gjest
    Gjest


    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Gjest Man 12 Jan - 23:42

    Ja du er nok inne på noe her Titanic og jeg skal heller ikke prøve å si imot deg engang. Det er vel som med baken, den er like delt opp som våre meninger selv om de henger sammen i midten.....

    Nå har jeg bestilt nye dekk i dag til sommeren, dette er Dunlop sine MT dekk som er rene gjørme dekk...... les eget innlegg!

    Sponsored content


    Pigg eller vinterdekk! Empty Re: Pigg eller vinterdekk!

    Poste by Sponsored content


      Klokken er: Fre 17 Mai - 7:31