VENNEROMMET

Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Latest topics

» Ligg inn vister her
Merkelig og enda mer merkelig en bare "merkelig" EmptySøn 26 Sep - 20:14 by Admin

» Velkommen....
Merkelig og enda mer merkelig en bare "merkelig" EmptyLør 25 Sep - 0:14 by Admin

» Ta "lappen"
Merkelig og enda mer merkelig en bare "merkelig" EmptyTor 23 Sep - 0:50 by Amy

» Historie lek..
Merkelig og enda mer merkelig en bare "merkelig" EmptyOns 22 Sep - 21:39 by Amy

» Da har en ny bil (gammel som fa..) parkert på tunet!
Merkelig og enda mer merkelig en bare "merkelig" EmptyOns 22 Sep - 21:22 by Amy

Hvem er i Forumene?

Det er 3 brukere i forumet :: ingen Registrerte, ingen Skjulte og 3 Gjester

Ingen


[ View the whole list ]


Høyest antall samtidige brukere på forumet var 21 den Fre 22 Aug - 19:38


    Merkelig og enda mer merkelig en bare "merkelig"

    avatar
    Gjest
    Gjest


    Merkelig og enda mer merkelig en bare "merkelig" Empty Merkelig og enda mer merkelig en bare "merkelig"

    Poste by Gjest Fre 6 Feb - 22:42

    Ja her om dagen hadde jeg en opplevelse som jeg sent vil glemme. Jeg var på en liten kjøretur og skulle parkere bilen utenfor butikken, i det jeg vrir av tenningen så fortsetter motoren å gå som vanlig. FAEN, var nå den aller første tanken da dette tyder på at en del som heter stop-solenoid er ferdig/ødelagt. Det er nemlig slik at diesel motorer kan fortsette å gå uten at de har strøm, mens bensin motorer ikke kan dette. Nå var det ikke dette alene som var så merkelig, men når jeg prøvde å kvele motoren ved å sette den i gir for så å kvele motoren ved å holde bremsen inne og la clutchen komme sakte ut igjen og motoren stoppet. Joda for all del motoren stoppet den, men når jeg da skulle trykke inn clutchen igjen så startet motoren av seg selv, joda med tenning av og bilen stod stille.

    Så med andre ord bilen startet fordi jeg trykket inn clutchen og fjernet belastningen som stod imot motoren fordi jeg hadde "kvelt" den i første giret. Nå var gode råd dyre og jeg skjønte ikke mer enn jeg gjør av hvordan NASA på 60-tallet klarte å finne ut av hvordan de kunne sende folk ut i rommet uten å engang ha en datamaskin som kunne annet enn de absolutt dårligste kalkulatorene i dag klarer like godt.

    Så med motor i gang begynte jeg å feilsøke i hjernen (ECU) på bilen med voltmeter for å teste ut om jeg kunne finne noen jordingsfeil eller annet som kunne gi meg en liten idé om hva "FAEN" som var feil her. Joda etter langt og lenge fant jeg feilen, det var kommet noe olje mellom kontaktflatene som ligger i koblingene mot hjernen. Nå er det slik at olje leder strøm dit den da gjerne IKKE skal være og dermed fikk bilens hjerne helt feile signaler om hva som skulle skje når tenningen slukkes. Nå er jeg nok heldig som har litt innsikt i hva som foregår under panseret, men undres over hvor ille dette kunne vært om man feks hadde kjørt ombord i en ferge akkurat og skulle slukke motoren inne på fergen??? Nå er jo dette å dra strikken litt langt, men for all del det er jo ikke helt usannsynlig og kanskje måtte de ha lastet av alle bilene igjen og man måtte ha rygget seg av fergen om mannskapet hadde hatt en dårlig dag.

    Nå er problemet løst (enn så lenge), men ser jo for meg at dette er noe som vil skje igjen siden oljen jo en gang har kommet inn dit og nok sikkert igjen vil finne veien i samme rettning, så her har man helt klart en jobb fremfor seg.

    Er det noen andre her inne som har hatt noen (mindre) artige opplevelser med bil som de kunne tenke seg å dele med resten? Kom igjen nå og ikke vær kjiiip!

      Similar topics

      -

      Klokken er: Fre 17 Mai - 5:20